برنج عنبربو شالیزار

برنج عنبربو در اکثر شالیزار های کشور کشت می شود به خصوص در شهر خوزستان که حدود ۱۲ سال است که کشت این نوع برنج در این شهر شروع شده و بیشتر اراضی و شالیزار های این استان به زیر کشت برنج عنبربو است.

برنج عنبربو دارای گونه های مختلفی است که نسبت به کشت در شهر های مختلف نام گذاری می شوند و بهترین نوع آن محصول شهر شوشتر است و از نوع برنج عنبربوی درجه یک است.

برنج عنبربو شالیزار

صادرات برنج عنبربو

در شالیزار های خوزستان از سال ۹۸ تا کنون کشت برنج عنبربو شروع شده و در حدود ۲۰۸ هزار هکتار از شالیزار های برنج زیر کشت برنج عنبربو است و سالانه حدود ۹۷۰ هزار تن برنج مورد نیاز کشور در شالیزار های خوزستان تولید می شود.

برنج عنبربو معمولا در شالیزار های شهر های اهواز ، شوشتر ، خرمشهر ، خراسان و شیراز هم کشت می شود.

برنج عنبربو نسبت به مکان کشتشان دارای گونه های متفاوتی است که شامل:

  • برنج عنبربوی سیروان
  • برنج عنبربوی امامی
  • برنج عنبربوی درجه ۱
  • برنج عنبربوی پنج ستاره

می شود. برنج عنبربوی سیروان در استان ایلام تولید می شود و از لحاظ کیفیت بسیار مرغوب و خوش عطر و بو می باشد.

برنج عنبربوی امامی معمولا در شهر شوشتر تولید می شود که جزو با کیفیت ترین برنج های عنبربو است و نام دیگر این برنج گلالک است که کم ترین میزان شکستگی را در دانه های خود دارد.

خرید و فروش برنج عنبربو

طرز تهیه برنج عنبربو

خیلی از تجار و فروشندگان برای اینکه برنج را با قیمت مناسبی خریداری کنند تصمیم می گیرند تا برنج عنبر بو را به صورت دست اول از دست کشاورز خریداری کنند تا از هزینه های اضافی مثل هزینه ی دلالان جلوگیری کنند.

در این گونه از خرید هم می توان نوع برنج را مستقیما دید و بهترین گونه از برنج را از نظر کیفیت انتخابر کنند .

از دلایل خرید و فروش فراوان برنج عنبربو علاقه ی زیاد مردم به این برنج سبک و زود هضم بودن آن است و برای کسانی که به رژیم غذایی خود بسیار اهمیت می دهند و به خصوص ورزشکاران بسیار مناسب است چون این برنج پس از مصرف به چربی های شکمی تبدیل نمی شود ، همچنین این برنج باعث کاهش فشار خون و تری گلیسرید خون می شود.

این برنج بر خلاف سایر برنج ها دارای طبع گرمی است و به همین دلیل برای افراد سرد مزاج بسیار مناسب است و بیماری های روحی و روانی را نیز به کم ترین حد می رساند.

مصرف برنج عنبربو برای افرادی که از سوتغذیه رنج می برند بسیار مناسب است و باعث میل این افراد به غذا می شود.

این برنج منبع بسیار خوبی از انواع ویتامین ها می باشد و همچنین منبع بسیار خوبی از کلسیم می باشد و مواد مغذی بسیاری دارد.

صادرات برنج عنبربو

زمان برداشت برنج عنبر بو

برنج عنبربو به دلیل مقاووم بودن با هر شرایط محیطی سازگار است و بسیار به صرفه در کاشت است چون این برنج هم به صورت ارگانیک کشت می شود و هیچ نیازی به کود و سموم شیمیایی ندارد و پس از کشت هم این نوع برنج هیچ آفتی نمی زند و همچنین به مقدار آب بسیار کمی برای کشت نیاز دارد.

به دلیل کیفیت و قیمت بسیار مناسب این برنج هم در تهران خریداران زیادی دارد و برای صادرات هم بسیار مناسب است و از کشور های مختلف متقاضی خرید این گونه از برنج هستند.

قیمت این برنج به ازای هر کیلو ۲۸۰۰۰ تومان است که طی چند سال اخیر و به دلیل تورم های موجود در بازار قیمت آن افزایش چند برابری داشته و این باعث شده تا قدرت خرید مردم برای این نوع برنج بسیار کم شود.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما