اطلاعات درباره صادرات برنج به ترکیه

فرض بر این است که اولین کشت برنج در ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد آغا­ز شد و در ۳۰۰ سال قبل از میلاد به اروپا، در پایان قرن هفدهم به قاره آمریکا و تقریباً ۵۰۰ صد سال پیش به ترکیه وارد شد. مصرف جهانی برنج و کشورهای مصرف کننده عمده در حالی که گندم به عنوان ماده مغذی ضروری در کشورهایی مانند ترکیه مصرف می شود، ماده مغذی ضروری در کشورهای آسیایی برنج است.

صادرات برنج ترکیه

طرز پخت برنج عنبربو نی نی سایت

خاورمیانه با واردات ۶٫۲ میلیون تن در رتبه دوم قرار دارد. آسیای جنوب شرقی و شرق آسیا پس از آفریقا و خاورمیانه در واردات برنج جهان قرار دارند.تولید و مصرف برنج در ترکیه برنج یک ماده مغذی ضروری برای مردم ترکیه نیست اما محصولی است که مصرف و تولید آن سال به سال افزایش می یابد. ترکیه به عنوان کشوری با پتانسیل خودکفایی در تولید برنج شلتوک، در مسیر تبدیل شدن به کشوری خودکفا در برنج با میزان تولید روزافزون در سال‌های آتی است. مهمترین دلیل افزایش تولید برنج در ترکیه بهره وری است که در ۱۰ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. تولید برنج ترکیه ۱۰۰ هزار تن و مصرف سرانه آن در حدود ۳٫۲ کیلوگرم در دهه ۱۹۸۰ بود. در سال ۲۰۱۲ تولید به ۵۲۸ هزار تن افزایش یافت و مصرف سرانه بیش از دو­برابر شد و به ۸-۹ کیلوگرم رسید. تخمین زده می شود که در سال ۲۰۱۲،تولید ۸۰۰ هزار تن برنج شلتوک (۵۲۸ هزار تن برنج) بوده که نسبت به سال قبل ۲٫۲ درصد کاهش نشان می­دهد. منطقه مرمره با ۶۷ درصد کشت و ۷۲ درصد سهم تولید، مهمترین منطقه کشت و تولید است. منطقه دریای سیاه با ۲۰ درصد سهم کشت و تولید پس از آن قرار­دارد.

تعمین برنج برای صادرات به ترکیه

سبوس برنج عمده

مجموع تولیدات این دو منطقه بیش از ۹۰ درصد تولید ملی را تامین می­کند. منطقه تراکیه و به ویژه استان ادرنه تقریباً ۴۰ درصد از تولید و کشت ترکیه را به تنهایی تامین می­کند. بالیکسیر و چاناک کاله دیگر استان های مهم تولید برنج شلتوک در منطقه مرمره هستند.. تقریباً ۸۰ هزار هکتار زمینی که می توان در آن کشت برنج شالیزاری انجام داد در منطقه تراکیه است که بخش بزرگی از برنج ترکیه را تولید می کند و عمدتاً در ادرنه در این منطقه قرار دارد. بر اساس داده های سال ۲۰۰۸؛ استان ادرنه ۵۲٫۳ درصد از کشت برنج شلتوک ترکیه و ۵۳٫۱ درصد از تولید را دارد. گفته شده است که میانگین بهره وری برنج شلتوک ادرنه حدود ۶٫۵۰-۷٫۰۰ کیلوگرم است. مهمترین دلیل گسترش کشت برنج و تداوم آن در سالیان متمادی این است که رودخانه­های ماریتزا و ارگنه منابع مهم آب برای برنج شالیزاری هستند.صنعت برنج در ترکیه تخمین زده می شود که ظرفیت نصب شده ای وجود دارد که می تواند ۲٫۵ میلیون تن برنج شلتوک را در ترکیه برآورده کند. ترکیه و ظرفیت­های نصب شده این آسیاب­ها بسیار بالاتر از نیاز کشور است. با وجود تعداد زیادی آسیاب و ظرفیت­های نصب شده، تأسیس آسیاب­های جدید همچنان ادامه دارد. همچنین گفته شده است که برخی از کارخانه­های تازه تاسیس ظرفیتی دارند که می توانند بیش از ۱۰۰ هزار تن برنج شلتوک را فرآوری کنند. این آسیاب ها حداکثر ۶ ماه با ظرفیت کامل کار می کنند. در ۶ ماه باقی مانده، اکثر کارخانه­ها تعطیل شده و یا با کمبود ظرفیت کار می­کنند.این حجم زیاد از کارخانه های برنج شالیزاری یک تجمل بزرگ برای ترکیه محسوب می

واردات و صادرات برنج ترکیه

خرید عمده برنج هندی gtc

واردات و صادرات برنج ترکیه با این حال ترکیه در سال های اخیر افزایش قابل توجهی در بهره وری و تولید برنج شلتوک داشته­است، اما هنوز نمی­تواند مصرف داخلی خود را تامین کند. به همین دلیل مقداری از برنج مورد نیاز از خارج از کشور وارد می شود. اما افزایش ظرفیت اخیر کارخانجات برنج شلتوک و سودمند بودن تعرفه برنج شلتوک از نظر صنعت باعث تغییر واردات از برنج به برنج شلتوک شده است اما خوب بودن ماشین­آلات و تجهیزات کارخانه­های شالیکوبی در ترکیه از نظر ظرفیت و دانش فنی مزیتی برای صادرات تلقی می شود. زیرا این کارخانه‌ها از پتانسیل بالایی برای واردات برنج شلتوک از خارج، فرآوری آن در کشور و سپس صادرات به بازار خارجی برخوردار هستند. اما بیان شده است که باید برخی تغییرات قانونی که راه را برای صنعت هموار می کند، انجام شود. آمریکا، مصر، ایتالیا و فدراسیون روسیه از جمله کشورهای مهم صادراتی به ترکیه هستند. بر اساس داده­های سال ۲۰۱۰ بیشترین کشور صادر شده برنج سوریه است. عراق، اردن و سودان به دنبال سوریه هستند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما