آیا صادرات برنج ممنوع است؟

آیا صادرات برنج ممنوع است؟

سود برنج ایرانی

برای تقویت تولید و صنایع داخلی و همچنین تثبیت قیمت‌ها در بازار کشور ها سیاست های ممنوعیت صادرات و واردات را اعمال می کنند. در کشور ما نیز همچنین از این دسته سیاست ها وجود دارد و قانون ممنوعیت واردات و صادرات کالا در کشور ما هم در سال های اخیر به شکل گسترده برای تحریک تولید داخلی و همچنین ثبات قیمت کالاهای داخل استفاده میشود.

حال باید بدانیم ممنوعیت صادرات در ایران بر روی چه کالاهایی اعمال می شود و در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

کالاهایی که مشمول ممنوعیت صادرات در ایران هستند

 

صادرات برخی از کالاها طبق ماده ۱۲۶ قانون گمرکی ممنوع شده است و این کالاها طبق اعلام سازمان گمرک در هفت فاز قرار می‌گیرند که به بررسی آنها می پردازیم:

 

فاز اول

در تیرماه سال ۹۷ یک لیست از ممنوعیت های صادرات برای ۱۵۹ کالا اعلام شد و از آن زمان به بعد موج تازه‌ای از ممنوعیت درقسمت صادرات کشور شروع شد.

 

فاز دوم

ممنوعیت صادرات ۱۸ قلم از کالاهای کشاورزی ایجاد شد که عبارتند از جو، آرد، گندم، ذرت، جو دوسر، سویا، سایر کنجاله ها، خوراک آبزیان، تفاله افزودنی، خوراک آبزیان و …

 

فاز سوم

در شهریور سال ۹۷ هفت قلم کالای دیگر صادرات آنها ممنوع شد که عبارتند از شیرخشک، کاغذ، انواع،تیشو، چای، لاستیک و تایر فرسوده،و کره بسته بندی شده

 

فاز چهارم

در فاز چهارم کالاهایی مثل شکر خام و سفید، انواع دفترچه مشق و دفترچه حسابداری، کیسه برای بسته بندی، پودر های مشتقات شیر، آب پنیر،لاستیک سبک و سنگین، مرغ زنده، گوشت مرغ و گوسفند و کازئین مورد ممنوعیت صادرات قرار گرفتند

 

فاز ششم

فاز ۶ مربوط به صادرات سیب درختی و پرتقال میباشد که در اواخر سال ۹۷ تصمیم‌گیری شد و این ممنوعیت به علت تنظیم قیمت بازار بود که به مدت یک ماه اجرا شد

 

فاز هفتم

در فاز هفتم صادرات سیب زمینی و پیاز تا اطلاع ثانوی ممنوع شده به علت مدیریت و تنظیم بازار داخلی توسط وزارت صمت

 

با توجه به ممنوعیت صادرات کالاهای بررسی شده برنج شامل هیچ یک از فازها نشده و در هیچ یک از دسته ها قرار نمی گیرد همچنین صادرات برنج ممنوع نیست.

 

کیفیت برنج ایرانی زمینه ساز صادرات!

صادرات برنج ایرانی

مسئله‌ای که راجع به برنج حائز اهمیت است این است مشکلات برنج کاران ایرانی در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته و کشاورزان حق خود را از کشت این محصول دریافت می‌کنند همچنین کیفیت بسیار بالای برنج ایرانی باعث شده تا این محصول توانایی بسیار بالایی در زمینه صادرات داشته باشد.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی همچنین در این باره می گوید صادرات برنج به کشورهای خارجی حتی آمریکا نیز ممنوع نیست و حتی کشورهای آمریکا کانادا، کشورهای اروپایی و سایرین مشتری پر و پا قرص برنج های ایرانی هستند و به قیمت های مناسب این برنج در کشور آنها به فروش می رسد. همچنین اکثر رستوران های کانادا از برنج های ایرانی برای پخت استفاده میکنند.

در واقع کیفیت عالی برنج های ایرانی در قیاس با سایر برنج های قابل کشت در کشورهای دیگر سبب شده برنج ایرانی یک کالای محبوب در بین سایر کشورهای دنیا باشد و تقاضای این کالا از سوی سایر کشورهای دیگر هر ساله بیشتر از پیش بشود و صادرات برنج ایرانی رونق بیشتری به خود بگیرد.

 

صادرات و افزایش قیمت

صادرات برنج هاشمی

با صادرات برنج به کشورهای خارجی ارزآوری بیشتری برای کشور صورت می گیرد معمولاً ممنوعیت صادرات برای برنج در هیچ سالی برای ایران وجود نداشته و این درحالی است که ممنوعیت واردات برنج از کشورهای خارجی از طرف مسئولین اجرا می‌شود. قطعاً با افزایش تولید و صادرات آن به سایر کشورها به اقتصاد کشور کمک می شود. همچنین قیمت برنج داخلی در خارج از کشور ۲۰ درصد گرانتر از قیمت آن در داخل کشور می‌باشد و هر کیلو برنج ایرانی در آمریکا حدود ۲/۵ دلار تمام می شود

 

نتیجه آیا صادرات برنج ممنوع است؟

برنج ایرانی صادراتی

یکی از سیاست های هر کشور که برای تنظیم بازار داخلی و همچنین کمک به اقتصاد آن کشور می باشد ممنوعیت واردات و صادرات برخی از کالاها است.

برنج ایرانی یکی از پرطرفدارترین برنج ها در سطح جهان می باشد و در پاسخ به سوال آیا صادرات برنج ممنوع است؟ باید بگوییم هیچ گونه ممنوعیت صادرات برای آن وجود ندارد چون که هر ساله شاهد افزایش کاشت آن در سطح کشور ایران می باشیم.

اما به علت تحریک تولید داخل همواره شاهد ممنوعیت واردات آن از کشورهای خارجی بوده ایم. این برنج ۲۰ درصد گران تر از قیمت آن در داخل در کشورهای خارجی مانند آمریکا به فروش می رسد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما